Sök:

Sökresultat:

600 Uppsatser om Flickors läsning - Sida 1 av 40

LÀrares och förÀldrars höglÀsning, tidskrÀvande och jobbigt eller alldeles underbart? : En systematisk litteraturstudie av lÀrares och förÀldrars roll vid höglÀsning

Syftet med denna konsumtionsuppsats a?r att underso?ka vilka effekter ho?gla?sning av barnlitteratur har fo?r barnet. Vi har studerat forskning som bero?r hur la?rarens och fo?ra?ldrarnas ho?gla?sning sker och vilken pa?verkan det har pa? barnets la?sutveckling. La?sning som en del av elevers spra?kliga fo?rma?ga har o?ver tid fo?rsa?mrats i svenska skolor.

Vad kan man na?r man kan la?sa noter? : hur erfar gymnasieelever fenomenet notla?sning?

Utga?ngspunkten fo?r den ha?r uppsatsen var att underso?ka vad som a?r kunnandet inom fenomenet notla?sning. Den ha?r uppsatsen ska ses som ett led i att underso?ka detta och syftet med arbetet var att underso?ka hur gymnasieelever erfar fenomenet notla?sning, och da? fra?mst elever med en musikalisk bakgrund inom genrer som i fo?rsta hand inte anva?nder sig av noter vid instudering av musikaliskt material. Uppsatsen har da?rmed ett tydligt elevperspektiv och intresserar sig fo?r elevernas olika uppfattningar.

Vad styr barnens val av litteratur? : en undersökning om flickors och pojkars val av skönlitteratur sett ur ett genusperspektiv

Enligt forskning sÄ har flickors och pojkars lÀsning minskat kraftigt de senaste Ären. Genom lÀsningen förstÀrks sprÄk och lÀsförstÄelsen som i sin tur pÄverkar synen pÄ omvÀrlden. Det Àr viktigt att ta reda pÄ vad som intresserar flickor och pojkar för att öka intresset för lÀsning. Syftet med studien Àr att undersöka vilka faktorer som pÄverkar flickors och pojkars val av skönlitteratur och om det finns nÄgra skillnader eller likheter mellan flickors och pojkars val. VÄr empiriska undersökning innefattar intervjuer med halvstrukturerade frÄgor i skolmiljö.

SkönlitterÀr fritidslÀsning - digital eller analog? : En studie av hur elever pÄ grundskolans senare Är förhÄller sig till digitala texter respektive analoga texter

Syftet med denna studie a?r att underso?ka elevers fritidsla?sning och om elever fo?redrar digital eller analog la?sning och vad de tror om la?sningen i framtiden. Studien kommer a?ven att ge svar pa? vem som rekommenderar sko?nlitteraturen. Studien a?r en kvantitativ underso?kning da?r data samlats in genom 59 enka?ter.

Flickors roll i klassrummet

VÄrt arbete handlar om flickors roll i klassrummet. Vi har lÀst tidigare forskning som beskriver pojkar som aktiva och flickor som passiva. Vi stÀllde oss frÄgan om det Àr relevant idag..

Litteratursyn i grundskolans tidiga Ă„r

Syftet med examensarbetet a?r att underso?ka hur sko?nlitteraturla?sning kan legitimeras i grundskolans tidiga a?r. Litteraturgenomga?ngen fokuserar pa? forskning kring vilken nytta som sko?nlitteraturla?sning kan tillskrivas i ett bredare perspektiv samt hur litteraturundervisning i skolan kan bedrivas. Underso?kningen har genomfo?rts med hja?lp av kvalitativa intervjuer av pedagoger verksamma i a?rskurs F-3 ? tva? la?rare och tva? skolbibliotekarier ? och tre elever i a?rskurs 2, samt en textanalys av styrdokumenten fo?r F-3.

LÀrande för framgÄng : ? En fallstudie i hur fo?retag kan la?ra sig av de processer som fo?ljer av kundmissno?je orsakat av reklam

Da? konsumenter idag a?r mer bena?gna att pa?tala brister i reklam, a?r det av intresse fo?r fo?retaget bakom den aktuella reklamen att ha?va missno?jet samt att skapa en la?ngsiktig lo?sning som fo?rebygger att missno?je a?terkommer. Syftet med denna uppsats a?r att redogo?ra fo?r hur fo?retag, med Top Toy som exempel, kan arbeta fo?r att mildra och ha?va det missno?je som ha?rro?r fra?n reklamkampanjer, samt hur fo?retag kan arbeta fo?r att la?ra sig av denna process. Detta underso?ks genom en fallstudie av leksaksfo?retaget Top Toy, som under en fyraa?rsperiod mottog klagoma?l pa? sina ko?nsstereotypa leksakskataloger och successivt arbetade fo?r att na? en lo?sning som kunde eliminera missno?jet.

LÀsförmÄga utifrÄn genusperspektiv : En undersökning av pojkars och flickors lÀsförmÄga under andra terminen i Ärskurs ett

Syftet med min uppsats har varit att ta reda pÄ om pojkars och flickors lÀsförmÄga skiljer sig Ät under Ärskurs ett. Jag har observerat elevernas lÀsnivÄ, lÀshastighet och lÀsstrategier. DÀrefter har jag stÀllt intervjufrÄgor för att undersöka deras lÀsförstÄelse samt tolknings- och reflektionsförmÄga.Resultatet har jag analyserat och jÀmfört med PIRLS- och PISAundersökningen gjorda pÄ elever frÄn Ärskurs tre och uppÄt. Syftet var att undersöka om skillnaden i lÀsförmÄga mellan pojkar och flickor finns redan frÄn Ärskurs ett eller om skillnaden uppstÄr senare.Resultatet visar inte pÄ nÄgra större skillnader mellan pojkar och flickors lÀsförmÄga i Ärskurs ett. DÀrav kan man dra slutsatsen att skillnaderna mellan pojkars och flickors lÀsförmÄga uppstÄr senare..

Responsiv webbdesign eller app, vad fo?redrar Traderas anva?ndare?

Idag anva?nds den smarta telefonen i allt sto?rre utstra?ckning fo?r att surfa pa? Internet. Problemet med att surfa i den smarta telefonen a?r att den mindre ska?rmytan ger begra?nsade mo?jligheter att rymma alla funktioner hos funktionsrika tja?nster. Fo?r att lo?sa detta utvecklas det flera lo?sningar fo?r en och samma tja?nst.

Flickors mobbning. Ett sökande efter flickors mobbning som inte syns men ÀndÄ finns.

Denna uppsats behandlar problematiken kring flickors mobbning vilken mÄnga gÄnger Àr mycket svÄr att upptÀcka. Det redogörs inte för hur man skall ÄtgÀrda och förebygga mobbning, koncentrationen ligger istÀllet pÄ hur man skall upptÀcka den mÄnga gÄnger dolda psykiska mobbningen bland flickor. I litteraturgenomgÄngen finns sammanfattat vad FN:s barnkonvention stÄr för och vad den har för betydelse gentemot Sveriges lagar och förordningar betrÀffande barn. Vidare nÀmns flera olika forskares definitioner om vad mobbning Àr samt vad som kÀnnetecknar plÄgare och offer. I resultatet redovisas en enkÀtundersökning gjord i Är 5 samt sex stycken djupintervjuer med flickor ur samma klass betrÀffande flickors mobbning.

Finns det skillnader mellan flickors och pojkars skriftsprÄk?En studie av verbanvÀndning och val av uppsatsÀmne i gymnasiets nationella prov i svenska

Syftet med uppsatsen Àr att identifiera eventuella skillnader mellan flickors och pojkars skriftsprÄk nÀr det gÀller antal verb och variationsgraden i verbens anvÀndning i skrift. Syftet Àr vidare att utröna huruvida flickors och pojkars val av uppsatsÀmne vid fri skrivning pÄ nationella prov i svenska skiljer sig Ät. Slutligen Àr syftet att undersöka huruvida man ur resultaten av undersökningen kan dra nÄgra pedagogiska slutsatser. Efter det att 106 gymnasisters uppsatser undersökts visade resultaten att det inte fanns nÄgra större skillnader mellan könen i anvÀndningen av verb. Vad gÀller val av uppsatsÀmne fanns det dock vissa skillnader mellan könen.

Mobbing- en allvarlig stressor?: mobbingens konsekvenser för högstadieungdomar ur ett könsperspektiv

Syftet med denna uppsats var att utröna om det finns skillnader mellan könen nÀr det gÀller konsekvenser av att vara utsatt för mobbing. FrÄgestÀllningarna var: Hur pÄverkas flickors respektive pojkars hÀlsa av att vara utsatt för mobbing? Hur kan mobbing forma flickors respektive pojkars syn pÄ framtiden? Finns skillnader mellan mobbade flickors respektive pojkars alkohol- och drogmissbruk? Finns skillnader mellan mobbade pojkars respektive flickors upplevda trygghet? Mobbing sÄgs i föreliggande arbete som en form av stress. FrÄgestÀllningarna besvarades med hjÀlp av en korrelationsanalys av enkÀtsvar givna av högstadieelever. I resultaten framkom inga större skillnader mellan mobbade och icke-mobbade eller mellan könen, vilket delvis förklarades av att mobbade hade socialt stöd pÄ annat hÄll.

Skillnader mellan pojkars och flickors attityder till Àmnet
idrott och hÀlsa och dess innehÄll

Syftet med arbetet Àr att undersöka och beskriva eventuella skillnader mellan pojkars och flickors attityder till Àmnet idrott och hÀlsa och dess innehÄll. Undersökningen genomfördes bland elever i Ärskurs nio genom en enkÀtundersökning dÀr elevernas attityd Àmnet samt deras syn pÄ innehÄllet pÄ idrottslektionerna undersöktes. Resultatet visar pÄ en överlag positiv syn pÄ Àmnet idrott och hÀlsa bland eleverna men ocksÄ pÄ vissa skillnader mellan pojkars och flickors attityd till bÄde Àmnet och innehÄllet pÄ lektinerna..

Pojkars och flickors bruk av fult sprÄk

Pojkars och flickors bruk av fult sprÄk.

?Den had vÀl inte fÄtt sÄ mycket uppmÀrksamhet om det bara var en helt vanlig bok?? : En studie av unga flickors reception av Stephanie Meyers Twilight

Syftet med studien har varit att studera 14?16-Äriga flickors reception av Stephanie Meyers Twilightserie, för att ge grund för att föreslÄ annan litteratur, som skulle kunna intressera flickor till fortsatt lÀsning. Den har undersökt vilka litterÀra element som flickorna lyft fram som viktigast för sin uppskattning av Twilightserien..

1 NĂ€sta sida ->